تبیین و نقد دیدگاه ابن عربی در مورد انسان کامل و دلالت های تربیتی آن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده عباس حسنی
- استاد راهنما سعید بهشتی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده واژه ی انسان کامل اصطلاحی عرفانی است که ظاهراً اولین بار محی الدین عربی(638-560 ه.ق) آن را بکار برده است. ایشان انسان کامل را قطب و محور عالم هستی معرفی کرده است. از آنجایی که معرفی ویژگی های انسان کامل، می تواند نقش الگویی و تربیتی مهمی داشته باشد در این پژوهش انسان کامل از دیدگاه ابن عربی مورد بررسی قرار گرفته و نقدهایی که به آن وارد است مطرح می شود و سرانجام اصول تربیتی استنتاج شده از بحث انسان کامل به عنوان دلالت های تربیتی بیان می شود. روش این پژوهش تحلیلی- نقّادی است و قصد پاسخگویی به سوالات زیر را دارد: 1- ویژگی های انسان کامل از منظر ابن عربی چیست؟ 2- چه نقدهایی به دیدگاه ابن عربی در مورد انسان کامل وارد است؟ 3- دلالت های تربیتی انسان کامل چیست؟ از عمده نتایج در مورد سوالات پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد: در مورد سوال اول، انسان کامل، مظهر اسم اعظم الهی و جامع جمیع اسماء و صفات الهی است. انسان کامل، آینه تمام نمای حق و خلیفه الهی در زمین است. انسان کامل عارف ترین و عابدترین شخص نسبت به حق تعالی است و علت غائیه و مبقیه عالم هستی است. انسان کامل، ثمره خلقت است و واسطه فیض به ماسوی و افضل از فرشتگان است. عالم هستی در تسخیر انسان کامل است. در مورد سوال دوم، نقدهایی که به دیدگاه ابن عربی در مورد انسان کامل وارد شده بدین قرار است: عدم وجود روش شناسی در تأویل، فقدان التزام به روش شناسی تحقیق در حقانیت و بطلان مدعیات، تحقیر جایگاه عقل، ریشه های غیر اسلامی بحث انسان کامل، بیان مصادیق نادرست برای انسان کامل. در مورد سوال سوم، اصول تربیتی مربوط به انسان کامل بدین قرار است: اصل ضرورت تربیت انسان های خداگونه، اصل جامع نگری در تربیت، اصل کرامت، اصل ضرورت وجود مربیان کامل، اصل مسئولیت انسان، اصل لزوم شناخت و اطاعت از انسان کامل، اصل عبادت و اصل تربیت انسان های تسخیر کننده. واژگان کلیدی: ابن عربی،کمال، انسان کامل، نقد، دلالت های تربیتی.
منابع مشابه
تحلیل و تبیین اندیشه های انسان شناسی ابن عربی و دلالت های تربیتی آن
هدف این پژوهش مطالعه انسان از دیدگاه ابن عربی و بازشناسی دلالت های آن برای تعلیم و تربیت است. این پژوهش که از جمله طرح های تحقیق کیفی است، و بر اساس نگرش اسمیت مبنی بر استنتاج دلالت های تربیتی از دیدگاهی خاص شکل یافته است. یعنی انسان شناسی ابن عربی شکل گرفته است. در این مطالعه ضمن تبیین دیدگاه انسان شناسی ابن عربی، با تشریح مقوله های مطرح در حوزه نگرش انسان کامل مدنظر وی، ارائه تعلیم و تربیت عر...
15 صفحه اولانسان کامل از دیدگاه ابن عربی و پیشینه آن
مفهوم «انسان کامل» یکی از مفاهیم مهم در عرفان و فلسفه اسلامی است. ابن عربی اعتقاد دارد: «انسان کامل کامل ترین مجلایی است که حق در او ظهور کرده، خلقت با او آغاز شده و بدو ختم می گردد، قطب و مرکز دایره وجود است، عالم بر مدار او می چرخد و همه کائنات از او فیض می گیرند.» در این مقاله با اشاره به اندیشه های پیشینیان در این باره، تبیین ابن عربی از انسان کامل تحلیل می شود.
متن کاملتبیین و نقد نظریه ی انسان برتر نیچه و دلالت های آن در تعلیم و تربیت
مقالهی حاضر تلاشی برای تحلیل و نقد و تبیین افکار"نیچه" در قلمرو انسان شناسی است . نیچه فیلسوفی است که به مسائل گوناگون فلسفی و تربیتی توجّه کرده است, او علاقهی خاصّی نسبت به این مسائل دارد با در نظر گرفتن این حقیقت که در کشور ما تعدادقابل ملاحظه ای تحقیق در مورد انسان شناسی و تعلیم و تربیت از دیدگاه "نیچه" انجام نشده, تصمیم گرفته شد افکار این فیلسوف در قلمرو انسان شناسی و تعلیم و تربیت مورد برر...
متن کاملانسان کامل به روایت ابن عربی
نظریهی انسان کامل در عرفان اسلامی برگرفته از متن اسلام (قرآن و سنّت) است و تاریخی به بلندای تاریخ ادیان بالاعم و تاریخ اسلام بالاخص دارد. پس از توحید و معرفة الله، هیچ موضوعی به قدر و منزلت انسانشناسی مدّنظر ادیان الاهی نبوده است، چراکه انسان کامل مظهر اتم و جلوهی اعظم توحید است. در میان ادیان الاهی، اسلام و در میان اندیشمندان اسلامی، عارفان و حکیمان الاهی بیش از همه و در میان ایشان، ابن عربی ...
متن کاملنظریه انسان کامل در مکتب ابن عربی و مولوی
انسان کامل مثل اعلای الهی و آیت کبرای او است که بر صورت حق آفریده شده و کلید معرفت است. از نظر ابن عربی، انسان ثمرة وجود و کمال عالم کونی و غایت حرکت وجودیه و ایجادیه است. اول است به قصد، آخر است به ایجاد. قلب انسان کامل، آیینة تجلیات ذاتیه و اسمائیه است. از نظر مولانا، کاملان، نایب حقاند در روی زمین و سایه و ظل اویند. مرآة حق و آیة تمامنمای هستی که رابطه اش با حق بیواسطه است و از این جهت رو...
متن کاملنظریه انسان کامل در مکتب ابن عربی و مولوی
انسان کامل مثل اعلای الهی و آیت کبرای او است که بر صورت حق آفریده شده و کلید معرفت است. از نظر ابن عربی، انسان ثمرة وجود و کمال عالم کونی و غایت حرکت وجودیه و ایجادیه است. اول است به قصد، آخر است به ایجاد. قلب انسان کامل، آیینة تجلیات ذاتیه و اسمائیه است. از نظر مولانا، کاملان، نایب حقاند در روی زمین و سایه و ظل اویند. مرآة حق و آیة تمامنمای هستی که رابطه اش با حق بیواسطه است و از این جهت رو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023